Google
 
Web bookreflections.blogspot.com

2007-08-02

Läsningen sedan påsk

I mitt förra inlägg nedvärderade jag min läsförmåga totalt, genom att påstå att jag bara läst 4 böcker sedan i påskas. Hmmphhh, jag har för sjutton läst hela 6 böcker.

Fatta hur många recensioner jag ligger efter med....

Hur som helst så kommer här en kort sammanfattning av dessa böcker.

Andra delen i Stephen Kings epos Det mörka tornet - "De tre blir dragna" är den stjärna som lyser klarast på bokhimmelen. Den var så bra, så att jag nästa började om på den efter att den var utläst. Helt fantastisk....

Har även hunnit med en till bok från tema-07 med Liza Marklunds "Paradiset". Måste medge att jag var lite tveksam inför Liza, av orsaker jag inte har en aning om. Men ack vad jag bedrog mig, boken var väldigt spännande och suget efter mer Liza Marklund växte.

Andra delen av Lian Hearns saga om klanen Otori, "På kudde av gräs" blev också avklarad. Kanske inte samma kvalitet som den första boken, men helt ok.

Clive Barkers ungdomsböcker "Abarat",
första och andra delen har slunkit ned i bokmagen. Barker är väl mest känd som en rysar-författare, men har här lyckats med att skriva en serie spännande ungdomsfantasy. Hörde att det ska bli både en trea, fyra och femma i serien om Abarat, det ser jag fram emot.

Slutligen, som en liten desert, har Wilbur Smiths "Vredens land" avnjutits. Ja, avnjutits är kanske fel ord om en riktigt otäck bok som behandlar Apartheid i Sydafrika under 50- och 60-talet när det var som värst.

Som sagt, det blev allt en liten hög böcker ändå.

Just nu skall jag precis påbörja "Dödssynden - To Kill a Mockingbird", den amerikanska klassikern från 1960 av Harper Lee. Ser jag verkligen fram emot.

Som avrundning lär jag väl "hinta" lite om två nya King-böcker som kommit/kommer ut i augusti. I går kom "Liseys berättelse" och den 15 kommer del fyra i Det mörka tornet - "Magiker och glas". Missa för allt i världen inte dessa, det kommer inte jag att göra...

/Belgarion

Andra bloggar om:
, ,

web page hit counter