Google
 
Web bookreflections.blogspot.com

2007-03-07

Nytt från King

Som flera av er känner till så har jag en stor förkärlek för allt som är Stephen King-relaterat, och hyllar allt som oftast hans stora epos "The Dark Tower" (på svenska "Det mörka tornet").

Jag har också börjat stöta på andras recensioner av detta epos första del "Revolvermannen", vilket är mycket glädjande.

"The Dark Tower" som är i sju delar finns narturligtvis utgivna på orginalspråk, och de tre första delarna har utgivits i nyutgåva på svenska. Men det räcker inte med det. Via ett samarbete med Marvel har nu"The Dark Tower" börjat komma ut som seriealbum !

Seriealbumet kommer att bli i 7 separata delar, samt en samlingsvolym. Dessa seriealbum kommer dock inte att följa böckerna, som börjar med Rolands jakt på Mannen i svart, utan kommer att utspela sig innan Roland blev en revolverman.

Jag måste, med viss stolthet, säga att det känns ganska häftigt att sitta med detta första nummer av seriealbumet i min hand....=)

En annan glädjande nyhet från King-världen är att hans senaste utgivning "Lisey´s Story" är tänkt att komma ut i sverige under augusti i år genom Bra Böcker. Den svenska översättningen skall bli "Liseys berättelse", kanske inte helt överraskande. Jaja, det är bara att börja vänta på augusti då....

/Belgarion

Andra bloggar om: , ,

17 Comments:

At torsdag, 08 mars, 2007, Blogger Tina said...

Vadå? Du har serialbumet nu?! Var får man tag i det? Det känns som en mycket tilltalande tanke att Det mörka tornet blir seriealbum. Den kommer att göra sig bra. Vem tecknar? Samma som har tecknat bilderna i böckerna?

 
At torsdag, 08 mars, 2007, Anonymous Anonym said...

Seriealbum? Jag gillar seriealbum. Bör man ha läst böckerna först?

 
At torsdag, 08 mars, 2007, Blogger Peter Ljungkvist said...

Många frågor tina....=)

Det finns inget försäljningsställe i Sverige officiellt, men vi som är med i Följeslagarna har ett specialerbjudande från Seriebörsen. Kolla med dom, de kanske kan fixa det. Första nummret kom i brevlådan i tisdags och det ska komma ett nummer i månaden.

Det är i huvudsak Jae Lee och Richard Isanove som tecknat samt Robin Furth som skrivit. Eftersom det är Michael Whelan som illustrerat böckerna så är det inte samma personer.

Marika, du behöver inte läst böckerna, men det är en fördel att har läst första, "Revolvermannen", då man i boken får tillbakablickar från Rolands barndom. Dessa tillbakablickar är delvis det som vi får vara med om i Seriealbum 1.

 
At lördag, 10 mars, 2007, Blogger Tina said...

Tack för all information!

 
At söndag, 11 mars, 2007, Anonymous Anonym said...

Upptäckte att även jag/vi har Revolvermannen i bokhyllan! Måste vara min sambo som införskaffat den!! Måste läsas... Men hur många delar är det egentligen, och vad heter följande?

 
At söndag, 11 mars, 2007, Blogger Peter Ljungkvist said...

therese, "Det mörka tornet" kommer att komma i sju delar, varav tre har hunnit komma ut i Sverige. Nummer två heter "De tre blir dragna" och den tredje heter "De öde landen".

 
At söndag, 11 mars, 2007, Anonymous Anonym said...

Finns alla böckerna utgivna på engelska eller är det fler kvar som inte är skrivna än? Jag kom på att jag har ju faktiskt läst en novell som utspelar sig i den världen. Har för mig att den var bra. :)

 
At måndag, 12 mars, 2007, Anonymous Anonym said...

Serien är avslutad på engelska.

//JJ

 
At måndag, 12 mars, 2007, Blogger Peter Ljungkvist said...

marika, som johan säger så har alla böcker kommit ut på engelska.

Tilläggas kan också, att tankarna på att filmatisera "Det mörka tornet" finns, om än väldigt vagt...Återkommer i det ämnet.

 
At fredag, 23 mars, 2007, Blogger Tina Högman said...

Kul med en ny King-bok! Ska hålla utkik efter den!

 
At fredag, 23 mars, 2007, Blogger Peter Ljungkvist said...

herr optimist, jag har inte läst den artikeln ännu, verkar intressant. Ryktet går på många siter och comunities. Frågan bland många King-fans är: bör det göras en film av "The Dark Tower" ?

Har inte tagit riktigt ställning ännu....

tina,den nya boken tror jag kommer att bli mycket bra om översättaren gör ett gott jobb. Man får hoppas på att det är Jon-Henri Holmberg som får fortsatt förtroende som King-översättare...

 
At lördag, 24 mars, 2007, Blogger Herr Optimist said...

Har inte läst "The Dark Tower" på svenska, däremot på engelska. Verkligen en bokserie som jag kan rekomendera. Jag är otroligt sugen på en filmatisering, men bara om det görs rätt. Vart väldigt positivt överaskad av "The Stand"-serien. Den långa tv-serien där tyckte jag var väldigt bra.

P.S. Ni har väl inte missat Dark Tower-referenserna i Pestens tid? ;-) D.S.

 
At onsdag, 28 mars, 2007, Blogger Spectatia said...

Hittade dig genom Xlibris. Vad spännande med en bokblogg med mycket om Stephen King. :-) Jag har blivit så nyfiken på hans böcker på senaste tiden, och särskilt hans senaste, Liseys Story. I'll be back! ;-)

 
At onsdag, 28 mars, 2007, Blogger Peter Ljungkvist said...

Jag såg dig på Xlibris också, ska kika på din sida direkt...=)

Kul med det forumet, och kul att du blivit nyfiken på King. Liseys Story är, enligt SK sjäv, hans bästa bok.

 
At torsdag, 29 mars, 2007, Blogger Spectatia said...

Ja, jag läste det någonstans också. Dessutom handlar den om en författares liv (typ King), sedd genom hans änkas ögon, och ska tydligen ha många perspektiv på skrivandet och författarlivet. Det tycker jag också verkar spännande.

 
At torsdag, 29 mars, 2007, Blogger Spectatia said...

När jag ändå var igång så blev det en King-post hos mig idag. :-)

 
At torsdag, 29 mars, 2007, Blogger Peter Ljungkvist said...

Ja, fast King förnekar att det skall vara någon sorts självbiografi, att det är en ren fantasihistoria....vette sjutton...=)

Ska genast in och kolla din King-post.

 

Skicka en kommentar

<< Home

web page hit counter