Google
 
Web bookreflections.blogspot.com

2006-09-04

Browns spännande tredje

Begreppen blir lätt lite förvirrade för oss svenskar när vi läser Dan Browns böcker, i alla fall om vi läser dem på svenska....

"I cirkelns mitt" är INTE Browns näst senaste bok, utan den tredje han skrev. Inte heller den senaste boken, "Gåtornas palats", är den senaste utan den första han skrev....Jaja, varför ska livet vara enkelt.....

"I cirkelns mitt" är i alla fall en mycket spännande bok, med Dan Browns närmast patenterade cliff-hangers. Mystiken och gåtorna som omgärdar "Änglar och Demoner" och "Da vinci koden" finns inte här, utan berättelsen känns mer modern och nutida.

En meteorit hittas på ön Ellesmere Island och NASA, som hittade meteoriten gör en sensationell upptäckt. Inne i meteoriten finns bevis på utomjordiskt liv. En oberoende grupp forskare inom olika områden flygs till platsen för att verifiera fyndets äkthet. Allt verkar vara i sin ordning och meteoriten verkar vara äkta, åtminståne tills någon försöker mörda forskargruppen...

Rachel Sexton, presidentens underrättelseanalytiker, är en av personerna ur forskargruppen. Hon och Michael Tolland, en känd oceanografiker och tv-kändis är huvudpersoner i denna katt-och-råtta lek som utspelas under drygt 500 sidors gastkramande bladvändning.

Som jag sa tidigare så är Dan Brown en av mästarna på cliff-hangers. Detta gör, narturligtvis, att det är oerhört svårt att lägga boken ifrån sig. Även om "I cirkelns mitt" inte har mystiken som varit kännetecknande för hans "tidigare" böcker, så är denna minst lika spännande.

Som kuriosa kan också nämnas att i den amerikanska utgåvan fanns ett chiffer med i boken som läsaren skulle lösa. Gjorde man det fick man fram meningen "THEDAVINCICODEWILLSURFACE". Detta tycker i alla fall jag är rejält cool...

Läs mer om detta och annat på Wikipedia.

/Belgarion

Andra bloggar om: , , ,

11 Comments:

At tisdag, 05 september, 2006, Blogger Trollmor said...

Så, vad tyckde du om "Gåtornas Palats" då?

 
At tisdag, 05 september, 2006, Blogger Peter Ljungkvist said...

Hmm, den ligger tyvärr fortfarande på "att läsa listan". Om jag inte missminner mig så tyckte inte du att den var så där jättebra ?

 
At tisdag, 05 september, 2006, Blogger Tina said...

Gillade också "I cirkelns mitt". Jag tror att man har bäst behållning av att läsa Browns böcker med "Dan Brown-ögon", dvs veta om att han verkligen utnyttjar cliffhangers och kör med en del billiga tricks. Mig spelar det ingen roll att kritiker tycker att hans böcker är ytliga. Jag gillar dem!

"Gåtornas palats" väntar på mig också...

 
At tisdag, 05 september, 2006, Blogger Peter Ljungkvist said...

Aha, tina. Då finns det kanske fortfarande en chans att jag läser den före dig....=)

 
At tisdag, 05 september, 2006, Blogger Tina said...

Ja, du belgarion... jag utmanar dig!

 
At onsdag, 06 september, 2006, Blogger Peter Ljungkvist said...

Hmm, låter misstänkt. Håller du på att läsa den nu tina....=)

 
At torsdag, 07 september, 2006, Blogger Tina said...

Jajamensan! Nu har jag börjat! verkar kanon hittills.

 
At fredag, 08 september, 2006, Blogger Peter Ljungkvist said...

Ja, men din lästakt tina, så har jag nog inte skuggan av en chans att läsa den före dig....=)

 
At fredag, 08 september, 2006, Anonymous Anonym said...

Jag köpte i Cirkelns mitt igår, så den ligger i "att läsa högen". Men jag kommer aldrig bli riktigt klok på ordningsföljd och annat med hans böcker. Han släpper böcker till höger och vänster, men inte i kronologisk ordning.

 
At fredag, 08 september, 2006, Blogger Peter Ljungkvist said...

Jag rekomenderar varmt att du läser den så snart som du kan, den är jättebra.

Sen är det väl iofs inte Dan Browns fel, de är nog släppta i rätt ordning i USA, det är nog snarare att den svenska förläggaren inte släppte någon bok innan "Da Vinci koden" kom....

 
At måndag, 11 september, 2006, Blogger Bokbabbel said...

chiffret lät ju cool :)
Tyckte att boken var bra men den sämsta av Brown-böckerna.

 

Skicka en kommentar

<< Home

web page hit counter