Google
 
Web bookreflections.blogspot.com

2006-08-14

Humor av Mike Gayle

Återigen en mindre bloggdöd.

Anledning ?

Ingen aning.

Men nu kommer lusten över mig igen. Tänkte recensera en bok som lästes för ett tag sedan, "Konsten att fylla 30" av Mike Gayle.

Mike Gayle berättar i denna humoristiska och småmysiga bok om hur det är för bokens huvudperson, Matt Beckford, att snart fylla 30.

Matt, alltså 29 år under största delen av boken, är en kille med ett bra jobb, gott om pengar och en trevlig flickvän som han bor med i New York. När förhållandet plötsligt avslutas, bestämmer sig Matt för att flytta tillbaka till hemstaden Birmingham i England ett tag.

Plötsligt befinner han sig i sitt gamla pojkrum hemma hos föräldrarna. Hemma i England återser han också sina gamla barndomsvänner från skoltiden som han nu återigen börjar umgås med.

Det är i samtalen med sina gamla vänner, samt en ivrig mailkontakt med sin gamla flickvän i USA som boken förs framåt, med minnen från tider som varit och det som väntar. Det magiska 30-års strecket....

Mike Gayle var själv precis 30 år när han skrev boken och han kommer från Birmingham vilket gör att jag får känslan att historien är självupplevd och därför äkta. Boken är humoristisk i samma anda som t.ex Nick Hornbys böcker, jag fick hela tiden in Hugh Grant från filmen "Om en pojke" i huvudet när jag läste boken. Det är samma sorts engelska humor, vilket jag uppskattar stort.

/Belgarion

Andra bloggar om: , , ,

1 Comments:

At tisdag, 15 augusti, 2006, Blogger Peter Ljungkvist said...

Hehe. Jag satt precis och skrev min lista. Jag tänkte utmanat dig, men såg att du precis hade svarat. Vilket otroligt sammanträffande =)

 

Skicka en kommentar

<< Home

web page hit counter