Google
 
Web bookreflections.blogspot.com

2006-08-16

Andra världskriget

Till min stora förtjusning börjar mina barn att läsa mer och mer böcker. Vi var på biblioteket igår och båda ungarna lånade böcker, som de satte sig med direkt när vi kommit hem.

Sonen, 12 år, har blivit väldigt intresserad av andra världskriget och lånade en faktabok om det. Senare på kvällen frågade han om jag inte hade några skönliterära böcker om andra världskriget. Den enda jag kom på att jag hade var Alistair Macleans "Kanonerna på Navarone". Sedan vart det helt blankt....

Om det är någon av er, kära bloggvänner, som har tips om romaner som utspelas under andra världskriget så får ni gärna skriva ner det i komentaren eller maila mig.

/Belgarion

Andra bloggar om: , ,

5 Comments:

At torsdag, 17 augusti, 2006, Blogger Helena von Hofsten said...

Antony Beevors böcker med berättelser från andra världkriget kan ju vara nåt. Inte för barn precis, men när "kalenderbitaråldern" slår till slukas allt. Exempelvis titlar som Berlin och Stalingrad.
Sen kan jag tipsa om min svärfar Hans von Hofstens bok Ulven (Militärhögskolan)som behandlar omständigheterna kring den svenska u-båten Ulvens förlisning i april 1943. Den kanske finns på biblioteket.
Det var allt på tipsfronten för idag.

 
At torsdag, 17 augusti, 2006, Blogger Hieronymus said...

hrm. kommer inte på nån skönlitterär bok från andra världskriget. duger inte första? :) för han borde ju ändå gilla klassikern "på västfronten intet nytt" om han nu gillar att läsa om krig.

remarque har förresten visst skrivit en roman som utspelar sig under andra världskriget. "Livsgnistan" heter den, men det är inte rekommenderad läsning för barn, eftersom den är rätt tung och utspelar sig i ett koncentrationsläger.

 
At onsdag, 18 juli, 2007, Anonymous Anonym said...

Robert Ludlums Täcknamn Tortugas är en utmärkt 2:a världkrigsroman. Vidare Colin Forbes Dubbelgångaren. Vidare Jack Higgins Örnen har landat (mfl titlar). Vidare redan nämnde MacLeans Örnnästet. Vidare Livvakt av lägner (David Silva), Vidare Dödspatrull London (Gerson), Vidare Faderland av Harris (en sådan där historia där Hitler vinner kriget och firar sin 75-årsdag 1964....)

 
At onsdag, 23 april, 2008, Anonymous Anonym said...

Spiontriller ?

Agent ZigZag av Ben MacIntyre är en ganska nyutgiven bok om kontraspionage under Andra världskriget. Den sanna historien om Edward Chapman "Agent ZigZag" bygger på material från MI5:s hemliga arkiv.

 
At tisdag, 03 juni, 2008, Blogger Cecilia said...

Hej! Pojken i randig pyamas är en jättebra bok om andra värlskriget. Läs den!

 

Skicka en kommentar

<< Home

web page hit counter