Google
 
Web bookreflections.blogspot.com

2007-08-12

Litteraturdebatter

Idag hade jag tänkt att skriva något om de pågående debatter som präglar kultur/litteratursidorna på våra stora svenska dagstidningar. Jag tänker då dels på Leif GW Perssons plumpa påhopp av Camilla Läckberg (snacka om att kasta sten i glashus, eller vad tror du GW), eller på Ernst Brunners rädsla för att inte få sälja så mycket han önskar. Eller varför inte Björn "Det är inte lätt att vá ödmjuk" Ranelids svar på Jan Guillous krönika och hans kritik av Liza Marklund.

Jag hade tänkt skriva om hur korkad diskussionen är, att ingen men också alla har rätt. Ja, det svämmar över av deckare just nu, kanske för mycket. Den kanske skuffar undan den "finare" litteraturen som det så snyggt heter. Men detta är ju faktiskt ett val som vi som läsare gör. Vill vi ha deckare så får vi deckare. Däremot så tycker jag debatten förs på sandlådenivå, GW:s påhopp på Läckberg är dåligt. Det fanns en artikel i veckan i
DN där Frans G Bengtsson hyllade Hjalmar Gullberg efter dennes genombrott som diktare. Det är så ni författare ska hantera varandra, det tycker i alla fall jag.

Fast denna debatt håller väl på att ta slut nu, för idag skriver samma
DN att det är slut med deckare i höst, så nu har ni chansen, Brunner och Ranelid.

Jag tänkte också skriva om debatten kring Maja Lundgrens nya bok, "Myggor och tigrar". Jag har inget emot Maja, men själv är jag tveksam till att man ska skriva en bok där man hänger ut folk med namn och allt. Alla gör sin egna subjektiva bedömning av andra människor och denna bedömning kanske inte alltid är korrekt, rent objektivt....

Sen kanske det är korrekt att kulturetablisemanget behöver en känga då och då, men kanske på ett bättre sätt....

Ja se, nu har jag faktiskt skrivit om dessa debatter, så nu ska jag lägga mig på sängen och fortsätta läsa Harper Lees "Dödssynden".

/Belgarion

Andra bloggar om:
, , ,

web page hit counter