Google
 
Web bookreflections.blogspot.com

2009-02-11

Pompeji och framtiden

Den 24 augusti år 79 e Kr fick vulkanen Vesuvius sitt första stora utbrott och ödelade den romerska staden Pompeji i ruiner. Detta får vi beskrivet i boken "Pompeji - Bakom ruinerna" skriven av Hans "Hatte" Furuhagen.

Anledningen till att Furuhagen, och nu jag, känner till detta beror på familjen Plinius. Gajus Plinius den äldre är amiralen som helst ägnar sig åt forskning och att skriva. Gajus har en systerson som också heter Plinius (den yngre). Denne yngre Plinius skrev mycket brev och två av dessa är berättelser om vad som hände vid Vesuvius utbrott.

Så tack vare skrivandet, i det här fallet Plinius d.y, så kan vi idag 1930 år senare insupa kunskap. Detta tycker jag är otroligt och häpnadsväckande. Men den ställer också frågan:

Hur kommer det att se ut år 3939, när det har gått 1930 år från idag?

I dagens informationssamhälle svischar informationen fram supersnabbt och finns i alla upptänkliga former. Det är idag i princip omöjligt att överblicka allt som händer runt omkring i världen. Bloggar till exempel, poppar upp och försvinner igen blixtsnabbt. Vilken information kommer att överleva så att våra framtida generationer kan läsa om vad som hände 2009?

Detta är en intressant frågeställning tycker jag, är det någon som har ett svar???

/Peter

Läs även andra bloggares åsikter om
, , ,

3 Comments:

At onsdag, 18 februari, 2009, Anonymous Anonym said...

När jag har läst om antiken har jag insett att alla har med samma fakta och grundar sig på samma (få) källor. Och börjar fundera på hur vår syn på antiken skulle se ut om andra verk skulle bevarats. Hur framtiden kommer att förstå oss? Tänk om statsskicket kring vårt sekelskift kommer att skildras genom ett enda bevarad dagbok, tex. vilken skev bild man skulle få... eller om den enda bok som överlever skulle vara tärningsselaren eller da vinci-koden...

 
At lördag, 05 september, 2009, Anonymous Torbjörn Wester (Litteraturpalatset) said...

Väldigt intressant frågeställning! Våra metoder för att lagra information är dessutom väldigt flyktiga. En bok kan överleva i hundratals år, men informationen på en cd-skiva är bara läsbar i kanske 5 år...

Jag har förresten lagt till din blogg i min länklista över bokbloggar.

Om du vill får du jättegärna länka till mig!

På min blogg har jag en länksamling till skrivtävlingar, hundratals bokbloggar och bokhandlare.

Mvh.
Torbjörn (Litteraturpalatset)

http://www.litt.se

 
At måndag, 07 september, 2009, Blogger Peter Ljungkvist said...

Ja, ibland blir man filosofisk. Vad kul med en komentar, även om det var länge sedan jag var inne och skrev i bloggen. Nu blev jag dock sugen igen, och kanske jag får till ett nytt blogginlägg när som helst.

Visst ska jag lägga upp din länk Torbjörn

 

Skicka en kommentar

<< Home

web page hit counter