Google
 
Web bookreflections.blogspot.com

2009-01-06

Listan och statistiken för 2008

Ett nytt år, och därmed dags för en redovisning av bokåret 2008. Ett år som började helt ok litterärt sett, men som föll pladask i slutet. Hade ganska högt ställda mål (för att vara jag), mål som kom på skam totalt.

Så ett av (mina något sena) nyårslöften är att inte ha några mål 2009 vad gäller bokläsning. Detta borde jag väl i alla fall kunna hålla...

Nå, vad blev läst då?

Totalt sett blev det blygsamma 15 böcker lästa under 2008, vilket knappt är en per månad. Däremot köptes det 24 böcker, så återigen har bokhyllan ökat med olästa böcker snarare än minskats. Jag står fortfarande undrande över hur jag i hela friden ska kunna läsa ikapp när jag år efter år köper mer än jag läser. Angenäma problem i och för sig, men ändå...

Så här utföll i alla fall årets 5 bästa (skönlitteratur):
1. "Magiker och glas" av Stephen King
2. "Patient 67" av Dennis Lehane
3. "Duma Key" av Stephen King
4. "Edens hammare" av Ken Follett
5. "Vad jag älskade" av Siri Hustvedt

Som vanlig toppar Stephen King och har med två böcker på topp 5. I övrigt, också som vanligt, är det deckare/spänning som dominerar.

Eftersom herr King ligger på första plats så blev med andra ord:

Årets utländska bok:
"Magiker och glas" av Stephen King

Årets svenska:
"Gösta Berlings saga" av Selma Lagerlöf

Årets deckare:
"Patient 67" av Dennis Lehane

Årets roligaste:
"Hoppsan, jag är död" av Arto Passilinna

Årets lägsta betyg:
"Åttan" av Hans Holmér

Ja, det var listan för detta år. Återkommer senare med lite mer statistik kring bokläsandet för 2008, för mer statistik finns....

/Peter

Läs även andra bloggares åsikter om
, , ,

web page hit counter