Google
 
Web bookreflections.blogspot.com

2009-01-20

Smått och gott...och lite mer Enander

Efter mitt förra inlägg kring regler(?) för recensioner och Crister Enanders gemena påhopp på Umberto Eco så tänkte jag låta honom (Enander) vara ifred.....men det gick inte....

Även denna vecka har Enander blivit publicerad i Gefle Dagblad, denna gång en kulturdebatt kring alla "Jag"-böcker. När jag läser
debattartikeln blir jag nästan full i skratt, för mannen förnekar sig inte.

Halva artikeln är, faktiskt, helt ok och i vissa delar håller jag med honom. Men sedan kommer Enander igång igen, och denna gång är det Sigge Eklund som får sig en omgång av den vässade pennan. Grejen är att Sigge har kommit fram till samma sak som jag, att Crister Enanders käftsmällar på alla författare är dåligt och motbjudande. Jag citerar Sigge ur artikeln:

”Att värdera en annan människas liv som du gör är vidrigt.”

Big mistake Sigge. För Enander, som måste sakna någon som helst självinsikt, går till attack och kontrar med:

"Därmed är dilemmat uppenbart. Som kritiker får man alltså inte, enligt Sigge Eklund och andra, skriva eller bedöma böckernas innehåll."

Snälla Crister, det är ju det som är grejen. Om du bedömde böckernas innehåll vore allt frid och fröjd, men du bedömmer inte böcker, du bedömmer i alla lägen de som har skrivit böckerna och ser som din uppgift att skriva så mycket negativt om dem som möjligt.

Därmed lämnar jag Crister Enander för nu....

I övrigt är allt lugnt. Läsningen av André Brink fortgår så sakteliga. "En kedja av röster" är en väldigt bra och välskriven bok, som behandlar slaveriet i Sydafrika på 1800-talet. Brink lyckas med att förmedla tankar och känslor som både slavar och deras härskare har på ett bra sätt och miljöerna känns levande. En njutning att läsa.

Så just nu består tiden av att irritera mig över recensenter och att njuta över god litteratur. Inte så illa faktiskt....

/Peter

Läs även andra bloggares åsikter om
, , ,

web page hit counter