Google
 
Web bookreflections.blogspot.com

2008-07-01

Delmål Juni

Nu när jag ändå är på gång med bloggen igen, kan jag lika gärna köra på idag också. Gick tillbaka ett år i tiden till 2007 och läste mina inlägg från då. Det roliga (?) är att samma sak hände förra året. Under flera månader låg bloggen nere av ungefär samma orsak som nu.... Man kan nog lära sig ett och annat om sig själv genom att blogga...

I alla fall så har nu bloggen, av och till, funnits i 3 år. Hurra för mig. Detta firar jag med att se hur min mål har uppfyllts efter halvtid av året.

Sedan sist (mars) har tyvärr läsandet gått lite i stå och det har endast blivit tre böcker utlästa. "Duma Key" av Stephen King som ingår i mitt mål att läsa tre böcker på engelska, Selma Lagerlöfs "Gösta Berlings saga" som ingår i målet med fem nobelpristagare, samt "Edens hammare" av Ken Follet.

Jag har dock njutit i fulla drag av alla böckerna. Kings senaste bok var fantastisk att läsa på orginalspråk. Det är märkbart vilken skillnad det är mot de svenska översättningarna. Jag tyckte samma sak när jag läste "The Colorado Kid".

Även Selma Lagerlöf berörde. Trots det "gammeldags" språk som använts (såklart) var boken fylld med mustiga berättelser med ett språkbruk som var ovanligt för den tid det begav sig, ungefär som i Hjalmar Söderbergs "Doktor glas"

Ken Follett då ? Ja, Ken är alltid Ken. En superbra spänningsförfattare som alltid levererar kvalité och som alltid lämnar något kvar hos mig som läsare. Han är lite elak, Follett, för jag hamnar alltid i ett moraliskt dilemma när jag läser hans böcker, då han lyckas göra skurkarna väldig mänskliga, trots de illdåd de utför.....

Nåja, för att sammanfatta i lite statistik så ser de röda (mestadels) siffrorna ut som följer:

Antal lästa böcker: 8 (mål: 24)
Antal köpta böcker: 14 (mål: max 20)
Lästa på engelska: 1 (mål: 3)
Lästa nobelpristagare: 1 (mål: 5)

Dystert, ja visst, men dyster kvalité....

/Peter

Andra bloggar om:
, , , , ,

4 Comments:

At tisdag, 15 juli, 2008, Blogger Bokbabbel said...

Även min blogg fyllde tre (i maj), och visst har även jag haft torra perioder, men kul att vi fortfarande är up and running! :)

 
At onsdag, 16 juli, 2008, Blogger Peter Ljungkvist said...

Ja, speciellt du...=)

Har själv riktiga "torrperioder", men kommer tillbaka gång på gång.

Grattis till våra bloggar...=)

 
At söndag, 03 augusti, 2008, Anonymous Anonym said...

Det är besvärligt med de här målen man sätter upp för sig själv. Ett av mina var att minska ner på högen med olästa böcker rätt rejält, men det har gått åt totalt motsatt håll...

 
At måndag, 04 augusti, 2008, Blogger Peter Ljungkvist said...

Ja. Egentligen är det dumt med mål om man känner press att uppfylla dem, men å andra sidan så är det ganska spännande att sätta upp dem...=)

Det blir ett delmål Juli-inlägg ganska snart, så vi får se hur det ligger till då...

 

Skicka en kommentar

<< Home

web page hit counter