Google
 
Web bookreflections.blogspot.com

2008-03-12

Loppisböcker

Läste för ett tag sedan "Böcker med mera"s problem med lockelsen att köpa böcker i second hand-butiker. Nu har även jag fått en mild släng av samma problem.

Besökte en loppmarknad för ett tag sedan; och jisses vad billiga böcker det finns ! Mängder med böcker till otroliga priser. En guldgruva för vilken boknörd som helst. Jag lyckades, denna gång, hålla mig något men två böcker á tio (10) kronor slank med i övriga inköp.

I en låda hittade jag, överraskande nog, Elisabeth Georges senaste deckare om Thomas Lynley, "Innan döden kom". Jag läste nyligen Georges förra bok "När ingen ser" där Lynleys fru mördas av en ung pojke. "Innan döden kom" beskriver händelserna som inträffar efter mordet. Måste läsas snart....

Har alltid varit intresserad av J.R.R Tolkien och hans böcker. I samma låda som Elisabeth Georges bok låg, hittade jag även boken "Tolkiens Sagovärld - En vägledning" av Paul H. Kocher. Vi lockas i denna vägledning in i Midgårds sagovärld, en vandring i ringentriologin. Ska bli mycket intressant att följa med på denna promenad.

Måste nog dock hålla mig borta från loppmarknader, annars kommer både målet att köpa mindre böcker att krascha, liksom ekonomin.

Men svårt kommer det att bli.....

/Peter

Andra bloggar om:
, , ,

6 Comments:

At måndag, 17 mars, 2008, Blogger Bokidioten said...

Kan bara instämma. Jag är fullständigt övertygad att utan loppmarknader och antikvariat hade min lista på köpta böcker varit anständigt kort.

 
At måndag, 17 mars, 2008, Blogger Peter Ljungkvist said...

Ja, det är sorgligt eller hur...=)

Det är tur att det finns så kärleksfulla människor som vi som ger dessa böcker ett nytt hem.

 
At tisdag, 25 mars, 2008, Blogger Bokbabbel said...

Vill bara "varna" att "What Came Before He Shot Her" d.v.s. "Innan döden kom" INTE är en deckare utan snarare en roman om just vad som hände innan Helen sköts. Intressant idé och rätt bra genomförd, men det är nog på grund av deckarna jag läser E. George!

Du är ju värsta Stephen King-fantasten och jag måste erkänna att jag bara har läst hans bok "Att skriva". Vilken av hans romaner skulle du rekommendera för en nybörjare som mig?

 
At onsdag, 26 mars, 2008, Blogger Peter Ljungkvist said...

Så det ska inte lösas något brott alltså....*snyft*...=) Jag tror inte det spelar någon roll. Efter att ha läst "När ingen ser" funderade jag på vad som hände, därför ska det bli otroligt "kul" att äntligen få göra det.

Vad gäller King, så finns det en uppsjö med fantastiska böcker. Vill du ha med lite mindre skräck rekomenderar jag varmt "Det mörka tornet"-serien (The Dark Tower) eller Liseys berättelse (Liseys Story). Ska det vara otäckt, så varför inte "DET" (IT) eller "Varsel" (The Shining). Ja, eller varför inte i princip vilken bok som helst....=)

 
At lördag, 10 maj, 2008, Anonymous Anonym said...

"När ingen ser" och "Innan döden kom" kunde egentligen varit en bok (det kanske rent av var tänkt så), men den hade väl inte gått att lyfta. :-D

 
At lördag, 09 augusti, 2008, Blogger Nikki said...

Hehe, jag vet precis hur det är. Böckerna liksom ber en att ta med dem hem.

Känner du för att göra fler fynd på bokfronten, får du gärna ta en titt på http://pocketbloppis.blogspot.com

 

Skicka en kommentar

<< Home

web page hit counter