Google
 
Web bookreflections.blogspot.com

2008-02-25

Stol nummer 4

Kommer ihåg att diskussionen kring vem som skulle överta stol nummer 4 i Svenska Akademien var ganska livlig efter att Lars Forsell gick ur tiden.

Nu är platsen tillsatt, och det verkar ha gått många förbi. DN har en artikel om det på nätupplagan, och säkert flera andra tidningar också, men någon diskussion eller debatt kring valet har i alla fall inte jag märkt.

Röster har tidigare höjts för ännu en kvinnlig ledamot bland de aderton, men så blev inte fallet. Den fjärde stolen gick till författaren och litteraturprofessorn Anders Olsson som därmed blir den 13 manlige ledamoten mot de 5 kvinnor som finns med i församlingen.

Jag har ingenting emot Anders Olsson, men nog skulle jag tycka att det varit bra med ännu en kvinnlig akademiledamot. Men det hade väl varit för mycket att tro på, eftersom Kristina Lugn var den senast invalda innan herr Olsson. Fast och andra sidan blev ju även Jesper Svenbro invald 2006, så det torde lika gärna kunnat bli en ny kvinna.

Som sagt, synd att inte jämställdheten nått Svenska Akademien än....

/Belgarion

Andra bloggar om:
, , ,

4 Comments:

At lördag, 01 mars, 2008, Anonymous Anonym said...

Det verkar vara något slags fixering med könet på akademieledamoten, precis som det brukar vara det med Nobelpristagarens kön. Jag tror att man måste förstå att Svenska Akademien förmodligen arbetar med så idag "förlegade" kriterier som bäst lämpad eller mest förtjänad. Det är bara i kappvändarnas politiskt korrekta klimat där frågor om kvalitet står tillbaka för den faktiska frågan om vad en ledamot kan bidra med till akademiens arbete som det kan vara en relevant invändning. Varför skulle det vara viktigt med kön i detta? Det är som om man utgår från en biologisk ståndpunkt med antagandet att män inte på ett inkännande sätt läsa litteratur som författats av kvinnor utan allenast stirrar sig blinda på författarens kön. Det är väl om någonting att reducera en kandidats lämplighet till deras biologi.

 
At söndag, 02 mars, 2008, Blogger Peter Ljungkvist said...

Hej anonym.

Jag förstår din ståndpunkt, men delar den inte. Det verkar snarast vara så att Akademien stirrar sig blind på författarens kön. Ska jag tolka ditt svar som att det inte finns några kvinnliga förmågor som uppfyller kraven ? Är ingen kvinna "bäst lämpad eller mest förtjänad".

Nej, anonym, jag kan inte köpa det du skriver, tyvärr.

 
At söndag, 02 mars, 2008, Anonymous Anonym said...

Hej igen,

givetvis finns det kvinnor som uppfyller kraven. En del av dem sitter redan i Akademien och andra skulle säkerligen bli alldeles utmärkta ledamoter. Men ett val måste ju göras och i detta fall blev det en man. Frågan är väl snarare som i detta fall fanns någon mer lämpad att ersätta Lars Forsell. Och det tror jag inte att det gör. Om man ser till den rena "produktionen" som kriterium är Olsson svårslagen. Han är en mycket känslig (läs: läsningar av intet) och god läsare som kommer att göra Akademien stora tjänster.

 
At måndag, 03 mars, 2008, Blogger Peter Ljungkvist said...

Hej igen Anonym.

Jag hoppas inte du har missförstått mig. Jag tror alldeles säkert att Anders Olsson är en mycket bra ledamot som kommer att bidra med mycket till akademien.

Jag hävdar dock fortfarande att en jämnare fördelning mellan man/kvinna, gammal/ung osv skulle göra akademien ännu bättre. Det är ett mycket viktigt arbete som akademien gör, och jag tror faktiskt att en större blandning av ledamöter gör att arbetet blir än bättre än det är idag.

 

Skicka en kommentar

<< Home

web page hit counter