Google
 
Web bookreflections.blogspot.com

2008-01-29

Bok som film

När jag läste Malins bokfemma för vecka 5 så tänkte jag; hur svårt kan det vara. Att nämna sina fem favoriter av filmatiseringar av böcker kan väl inte vara någon match !

Efter en snabb genomgång av bokhyllorna så inser jag att det är många böcker som blivit film. Bara bland mina böcker hittar jag 65 stycken som jag helt säkert vet har filmatiserats. Dessutom ett 20-tal som jag tror har blivit det. Detta var bara bland de böcker jag själv äger, sedan har jag ju läst massor av böcker som jag också vet har blivit film. Så tjosan hur lätt det var....

Men måste man så måste man. Här följer de fem jag valde ut:

1. "Ringen-triologin" (The Fellowship of the Ring, 2001, 2002, 2003). Ja den kom först i förra bokfemman också, men lika skickligt som J.R.R Tolkien har formulerat böckerna, lika skickligt har Peter Jackson filmat dem. Jag vill påstå att "Sagan om ringen", "Sagan om de två tornen" och "Sagan om konungens återkomst" är de bland de bästa filmer som någonsin gjorts.

2. "Den gröna milen" (The Green Mile, 1999). Denna fantastiska film av Frank Darabont har skrivits av författarkungen Stephen King. Tom Hanks gör här en otrolig skildring av fängelsevakten Paul Edgecomb som har till uppgift att vakta fångarna som väntar på avrättning i elektriska stolen. Den dödsdömde fången John Coffey, spelad av Michael Clarke Duncan, gör också en oförglömlig roll.

3. "Farkosten" (Sphere, 1998). Michael Crichtons bok handlar om upptäckten av ett rymdskepp långt ner under vattenytan. Ett forskarlag skickas ned för att undersöka denna farkost, en farkost som döljer otrevliga hemligheter. En riktig nervkittlare med toppskådespelare som Dustin Hoffman, Sharon Stone och Samuel L. Jackson.

4. "Lida" (Misery, 1990). Ännu en i raden filmer som gjorts efter en Stephen King bok. Till skillnad från "Den gröna milen" är denna film ganska läskig. Författaren Paul Sheldon (James Caan) kraschar med sin bil långt från närmsta stad. Annie Wilkes (den fantastika Kathy Bates) hittar honom och ser till att han kommer hem till hennes hus. Pauls tacksamhet övergår snart i skräck när han inser att Annie är hans största fan, och hon är inte glad över att Paul tog livet av sin karaktär i de böcker hon älskar.

5. "Kanonerna på Navarone" (The Guns of Navarone, 1961). Alistair MacLeans bok om den heroiska insats fem män gjorde när de lyckades förstöra tyskarnas mäktiga kanoner på ön Kheros. En riktig klassisk krigsfilm som även vann en Oscar och med lysande skådespel av bland andra Gregory Peck, David Niven och Anthony Quinn. Krigsfilm när den är som bäst.

Ja, detta var min lista. Jag skulle nog kunna fortsätta med minst 60 filmer till, men är det fem så är det....

PS. Detta var mitt 150:e inlägg. Hurra för mig...DS.

/Belgarion

Andra bloggar om:
, ,

web page hit counter