Google
 
Web bookreflections.blogspot.com

2008-02-11

Serierna i efterhand

För att traverstera på Yrrol så kan jag bara säga att "det är mycket nu, det är det". Åtminstone så mycket så att jag missade Malins bokfemma förra veckan.

Tankarna kring temat "serier" finns dock fortfarande kvar. Inte så att jag ska nämna mina 5 bästa serier, utan snarare kasta ur mig tankarna jag har kring serier tillsammans med en efterföljande fråga.

Efter att ha läst många av mina favoritbloggars bokfemmor från förra veckan såg jag ett mönster gällande VAD som är en bokserie. Jag hittade två olika sorter.

Det första kallar jag "sekvensiella" serier. Med detta menar jag en serie böcker som följer varandra i en sekvens med samma människor eller släkte där händelserna fortgår från bok till bok. I denna kategorin hittar jag mycket fantasy (J.R.R Tolkien, David Eddings, Robert Jordan m.fl).

Den andra kategorin är "händelse" serier. Här handlar det om samma människa eller grupp av människor men där händelserna skiftar från bok till bok. Deckar-/polis-/kriminalserier är en dominerande kategori här (Arne Dahl, Elisabeth George, Ed McBain t.ex).

När jag ransakar mitt minne är det dock stopp efter dessa kategorier....men är det så ?

Finns det månne någon som läst bokserier som skiljer sig från dessa kategorier. Om så är fallet skulle det vara mycket intressant att höra vad det är för serier och exempel på författare.

/Belgarion

Andra bloggar om:
, , ,

2 Comments:

At onsdag, 13 februari, 2008, Blogger Tina said...

Jag sökte på wikipedia för att ta reda på exakt vad en bokserie är. Det var ett väldigt vitt begrepp visade det sig. Det kunde bla vara de typer som du tar upp, men även böcker där det enda förenande var det "litterära greppet". Vad tusan betyder det??? Alltså, har du nåt exempel på en sån serie? Jag kunde inte komma på nån....

 
At onsdag, 13 februari, 2008, Blogger Peter Ljungkvist said...

Hmmm, måste erkänna att det "litterära begreppet" känns ganska vitt som du säger. Har faktiskt ingen aning vad de menar...?

Nån annan som vet ?

 

Skicka en kommentar

<< Home

web page hit counter