Google
 
Web bookreflections.blogspot.com

2005-10-01

King of books

God kväll.

Nu var det längesen det blev något bloggande, likaväl som det är länge sedan någon ny bok recenserades. Det sista beror helt enkelt på torka i boklandet. Jag har läst många andras bloggar, och det verkar som att jag inte är ensam. Kan det vara skarven mellan sommar och höst som spökar, man läser helt enkelt mindre ? Inte vet jag, men teorin kanske inte är så dum....

Nu har jag i alla fall läst klart "Ondskans väsen", en novellsamling med skräckisar där min store författarfavorit har skrivit en av novellerna. Jag talar om The King, alltså Stephen King.

Boken innehåller 13 noveller av mycket skiftande karaktär och kvalitet. Kings eget bidrag "Nattflygaren" ska inte höjas till skyarna, den är inte en av hans bättre alster, däremot uppskattade jag andra noveller mycket. "Brandgult står för vånda, blått för vansinne" av David Morrell var oerhört gripande, likaså de två sista novellerna "Bassängen" av Whitley Strieber och "För mörkrets skull" av Jack Cady. Boken är en blandning av skräck, spänning och drama, men på grund av den skiftande kvalitén var den ganska svår att ta sig igenom.

Eder
Belgarion

web page hit counter