Google
 
Web bookreflections.blogspot.com

2008-09-17

Andra sorters böcker

Som många andra bloggare så har även jag drabbats av höstens förkylningar och trötthet. Bokläsandet och orken att skriva på kvällstid har avtrubbats något.

Av flera anledningar så ligger Stephen Kings ´Salem`s Lot och dammar (nåja, nästan i alla fall) på nattduksbordet. Fast det är inte så att jag inte läser alls, nejdå. Den största anledningen är att det blivit mycket historia och filosofi/religon ett tag, alltså mer facklitteratur.

Som en del av mitt "nya" tema så håller jag på att läsa om D-dagen för fullt. Detta genom Michael Tamelander och Niklas Zetterlings Avgörandets ögonblick.


Sedan har jag också läst ut den underbara boken Råd från hjärtat av Dalai Lama. Buddhismen är något som intresserar mig mycket, främst ur ett filosofiskt perspektiv. Tanken på hur vi människor bör kultivera våra sinnen för att må bra och var lyckliga är mycket lockande. Om alla följde de råd som kommer från det buddhistiska hjärtat tror jag att vår värld skulle se mycket bättre ut, och vi skull må så mycket bättre. Såja, lite filosofiska tankar som bubblade fram....

Ja, sen finns det ju en annan anledning till att ´Salem`s Lot ligger lite vid sidan av. Eftersom jag främst har tid att läsa på kvällen innan John Blund kommer, har jag svårt att förmå mig läsa om vampyrernas framfart med blodsugning. Allra främst därför att den gode Stephen beskriver det så levande....brrrr

/Peter

Andra bloggar om:
, , , ,

web page hit counter