Google
 
Web bookreflections.blogspot.com

2008-08-28

Vill ha och ska ha i höst

Har precis suttit och kollat igenom bokförlagens utgivningar för hösten. Som vanligt så skulle man önska att man hade:

1. Obegränsat med pengar.
2. Obegränsat med tid.
3. Obegränsat med utrymme.


Om så hade varit fallet hade det blivit mycket köpt, för det utkommer ju så otroligt mycket bra litteratur (som vanligt måste väl tilläggas).

Men nu har jag vare sig obegränsat med pengar, tid eller utrymme. Det enda som är obegränsat är lusten och drömmen att köpa och läsa, så jag får väl gotta mig i lust och drömmar istället...

Några av böckerna i höstens flora kommer jag i alla fall att köpa.

Från Albert Bonniers blir det Ken Folletts "En värld utan slut" som är en sorts fortsättning på den fantastiska serien "Svärdet och spiran". Skulle gärna också köpa Carl Johan De Geers "Jakten på nollpunkten", Tim Davys "Lanceheim" (ingen purjolök denna gång ?) och Dennis Lehanes "Ett land i gryningen", men det blir nog tyvärr inte det....

Från Forum blir det i alla fall Colin Forbes absolut sista bok om Tweed, "Djävulsklyftan". Det lär ju inte bli några fler eftersom Forbes föll ur tiden förra året.

Läste ur DN igår om Jonathan Littells "De välvilliga", och både den ypperliga recensionen av Ola Larsmo och intervjun gjorde mig intresserad. Tyvärr blir det nog inte något inköp från Brombergs denna gång.

Från Norstedts kommer P-O Enquists "Ett annat liv", vilket skulle vara en trevlig bok att äga. Jag har inte läst mycket av Enquist, men ändå har boken fångat mitt intresse. Blir nog dock inget inköp denna gång.

En som jag däremot definitivt skall införskaffa är Stephen Kings femte del i serien om det mörka tornet. "Vargarna i Calla" är efterlängtad från Bra böcker (väntar fortfarande på att bli erbjuden mina läsex....).

Ja, mycket man vill ha, men i alla fall lite som fås. Tillräckligt för att spräcka både budget och mål på inköpta böcker. Men sånt är livet

/Peter

Läs även andra bloggares åsikter om
, , , ,

2 Comments:

At tisdag, 09 september, 2008, Blogger Bokbabbel said...

Åh, jag skrev upp Davys och Forbes från dem du nämnde. Men vad ledsen jag blir över att läsa att Forbes dött, juust som jag hade planerat att återupptäcka hans författarskap! =(

 
At onsdag, 10 september, 2008, Blogger Peter Ljungkvist said...

Ja, jag tyckte "Amberville" var en ganska trevlig historia. Kul att ha även den andra.

Visst är det synd att Forbes dött. Hans böcker var väl sådär de sista åren, men av alla 29 så är de allra flesta väldigt bra. Det går ju bra ändå att återupptäcka hans författarskap, det finns ju ganska många att välja på...=)

 

Skicka en kommentar

<< Home

web page hit counter