Google
 
Web bookreflections.blogspot.com

2006-10-09

Och vinnare blir....

Klimakteriehäxan har gjort en liten utmaning kring vem som vinner årets nobelpris i litteratur.

Det måste ju vara som att förutspå vädret rätt, det vill säga mer eller mindre omöjligt. Vad som än förutspås så brukar det inte slå in.

Fick jag själv önska, så skulle det narturligtvis bli en populärförfattare, någon som är läst av den stora massan. Gärna någon som skriver spänning eller varför inte deckare.

Många här tror kanske jag skulle vilja att Stephen King, min stora favorit, skulle få priset...och varför inte ?

Men den jag VERKLIGEN skulle vilja fick priset är en av mina andra favoriter. Den jag tänker på är Nelson DeMille, en spänningsförfattare av den högre skolan. Han har hittils inte skrivit en enda bok som jag inte har slukat.

Skulle han få priset skulle jag vara före Gert Fylking med att utropa ÄNTLIGEN.....


Om det ska bli en kvinnlig pristagare, varför kan då inte akademien välja en riktig engelsk deckardrottning. Jag lägger i så fall min röst på antingen P.D James eller Minette Walters.

Vem får då priset....?

Jag tror Adonis, den syrisk-libanesiske poeten. Inte så mycket för att han är topptippad ( i år igen), utan för att jag tror att det är dags för en författare från mellanöstern i år.

Det skulle annars vara snyggt med ett delat pris mellan Adonis och Amos Oz....

Libanon/Syrien OCH Israel på samma gång. Men sådan fantasi har väl inte Horace och grabbgänget...

/Belgarion

Andra bloggar om: , , ,

14 Comments:

At tisdag, 10 oktober, 2006, Anonymous Anonym said...

(Kopierat från min blogg:) ---> Belgarion: Ja, jag ÄLSKAR Stephen Kings böcker! ;-) Jag var med i "Följeslagarna" för ett par år sedan. Borde jag gå med igen?

 
At tisdag, 10 oktober, 2006, Blogger Peter Ljungkvist said...

Tycker jag definitivt. Det finns numer ett mycket bra forum. Dessutom håller Anders och Lilja (som driver siten) på med ett omfattande renoveringsarbete, med mycket ny funktionalitet.

 
At tisdag, 10 oktober, 2006, Anonymous Anonym said...

(Kopierat från min blogg igen. ;-) ) ---> Belgarion: Okej. Då ska jag gå in där och bli medlem igen. Kan ju vara kul att läsa och skriva lite i formumet kanske. ;-)

 
At tisdag, 10 oktober, 2006, Anonymous Anonym said...

Blir lite nyfiken på Nelson De Mille efter att ha läst här. Vilken bok rekommenderar du mig om jag ska läsa en bok av honom?

 
At tisdag, 10 oktober, 2006, Blogger Peter Ljungkvist said...

Alla är i och för sig mina favoriter, men den näst senaste "En het dag i Augusti" var ruggigt spännande. En recension av den finns i min blogg.

 
At onsdag, 11 oktober, 2006, Blogger Tina said...

Vad är egentligen kriterierna för att bli nobelpristagare i litteratur? Är det någon som gjort en stor upptäckt som i de andra kategorierna (kanske förändring eller nyvinkling el dyl inom litteratur)?

I min värld borde det vara nån som har fått många människor att läsa och i så fall är väl Stephen King en alldeles utmärkt kandidat! Hans böcker har varit inkörsporten för många i läsandets värld och jag vet flera exempel på personer som inte skulle läst något alls om det inte varit för Kings böcker. Det är väl väl värt att hylla?

 
At onsdag, 11 oktober, 2006, Anonymous Anonym said...

Okej! Tack! Jag skriver upp den boken på min bokinköpslista! ;-)

 
At onsdag, 11 oktober, 2006, Blogger Klimakteriehäxan said...

Kul att du nappade! Ja Adonis har ju varit med förr... men jag känner mig inte ett dugg lockad, det är kanske elakt?
Men du kan mycket väl ha en vinnare där! Annars blir ju samtliga årets nobelpristagare amerikaner - om det blir Oates, alltså... och så är ju inte fredspriset klart än, förstås...

 
At onsdag, 11 oktober, 2006, Blogger Klimakteriehäxan said...

Förresten, apropå Stephen King - hans "On Writing" är jättebra. Där beskriver han ju hur det som händer i "Lida" håller på att hända honom själv irl!

 
At fredag, 13 oktober, 2006, Anonymous Anonym said...

Jag hittar inte recensionen på Nelson De Milles "En het dag i augusti". Var finns den?

 
At lördag, 14 oktober, 2006, Blogger Peter Ljungkvist said...

Gör en Google-sökning på min site överst i bloggen så hittar du den....=)

Annars skrev jag recensionen 20/3 och den heter "Fabulös DeMille".

 
At söndag, 15 oktober, 2006, Anonymous Anonym said...

Tack! Nu hittade jag den! Och jag har läst den!

 
At måndag, 16 oktober, 2006, Blogger Peter Ljungkvist said...

Recensionen eller boken ?

Om du läst boken, vad tyckte du ?

 
At måndag, 16 oktober, 2006, Anonymous Anonym said...

Haha! Nej! Bara recensionen! Längre än så har jag inte kommit. Jag har skrivit in boken på min "att-köpa-lista". ;-)

 

Skicka en kommentar

<< Home

web page hit counter