Google
 
Web bookreflections.blogspot.com

2006-01-03

Dan the Man

God kväll.

Hoppas sannerligen att ni tittade på Prison Break igår, den verkar mycket lovande, synd om er annars. Ni som inte såg den har missat något.

Läste för en tid sedan (nåja, ska sanningen fram så var det minst två månader) ut Dan Browns bok "Da Vinci koden" som blev otroligt hypad förra året. Vad jag
kan minnas så delades läsarna upp ganska snart i två grupperingar, en som älskade den och en som tyckte den var mest skräp.

Jag måste erkänna att jag tillhör den första gruppen. Detta var nog 2005 års mest spännande bok. Visst har Brown låtit fantasin löpa ganska rejält på sina ställen, men inte på ett helt otänkbart sätt.

Den jakt på den heliga graal, som harvardprofessor Robert Langdon och polisen Sophie Neveu genomför, tar sin början med en mycket spännande flykt från Louvren i Paris och avslutas i England. Under denna jakt matas läsaren med mystiska ledtrådar som huvudpersonerna måste lösa för att steg för steg komma närmare gåtans lösning. Ledtrådarna finns på många ställen, från Leonardo DaVincis verk till gravar i olika kyrkor. Det finns dock andra spelare på banan, som helst av allt själv vill lägga händerna på den heliga graal i egna mer eller mindre religösa syften.

Hela tiden medan jag läste boken relaterade jag den till en film. Dock inte på den film som ska spelas in, byggd på romanen, med Tom Hanks i huvudrollen. Nej jag tänkte på "National Treasure" med Nicolas Cage, som trots att den handlar om lite andra skatter än den heliga graalen hade så många likheter att det nästan kändes som att någon kopierat någon....


National Treasure är för övrigt en väldigt spännande film som jag kan rekomendera alla som inte ännu sett den.

Eder
Belgarion

2 Comments:

At onsdag, 04 januari, 2006, Blogger Petra said...

Prison Break verkar lovande! Ser fram emot nästa avsnitt.

Men kom inte Da vinci-koden redan 2004!?

 
At onsdag, 04 januari, 2006, Blogger Peter Ljungkvist said...

Det är sant, men det var den mest spännande bok JAG läst under 2005. Det var så jag menade...=)

 

Skicka en kommentar

<< Home

web page hit counter