Google
 
Web bookreflections.blogspot.com

2006-02-23

Bokreans förbannelse

God kväll.

Så var det då dags igen att drabbas av bokreans förbannelse, den där man köper alldeles för många böcker till allt för stora summor. Någon som känner igen sig....?

I år blev det 11 böcker, men det kunde blivit mycket mer om jag inte lyckats besinna mig. Följande bokskörd blev det för mig:

"Stenhuggaren", Camilla Läckberg
"Drottning Loanas mystiska eld", Umberto Eco
"Gregorius", Bengt Ohlsson
"Nils Holgerssons underbara resa", Selma Lagerlöf
"Över näktegalens golv", Lian Hearn
"På kudde av gräs", Lian Hearn
"En enkel väg", Dalai Lama
"Efter alla år av saknad", Peter Robinson
"Domarens brev", John Grisham
"Besökaren", Lee Child
"I cirkelns mitt", Dan Brown

Puhh, nu finns ännu mer att läsa (förutom det 100-tal jag ännu inte läst ur bokhyllan).

Men de bästa köpen gjordes tvärs över gatan från bokhandlaren, där det ligger ett antikvariat. Gick in av en slump och får se två Stephen King på orginalspråk. Kollade av mot min lista över 1 Edition och insåg att den ena, "The Tommyknockers" (Knackarna), var en första utgåva av orginalet. Den andra, "IT" (DET), visade sig inte vara det. Men halllååå, jag fick båda för 100 kronor..... Fatta vilken lycka !!!!!

I övrigt inte mycket nytt. Har på senare tid läst ut "En het dag i augusti" av Nelson DeMille (årets bok ?), och "Misterioso" av Arne Dahl (mycket bra). Recension kommer så snart ork medges..... Ska just börja med "Änglar och Demoner" av Dan Brown, hoppas den är lika bra som "DaVinci koden".

Eder
Belgarion

2 Comments:

At måndag, 27 februari, 2006, Blogger Mia said...

visst är det en förbannelse, men det är nog en förbannelse som alla bokälskare längtar efter men samtidigt fasar då man brukar bli pank efter den är över.

 
At måndag, 27 februari, 2006, Blogger Peter Ljungkvist said...

Ja, så är det ju narturligtvis. Man längtar, läser rea-katalogerna från både Bokia, Akademibokhandeln och Åhlens och kryssar för det man vill ha.

Men ur logisk synvinkel är det idiotiskt, med tanke på att jag redan har massor med böcker jag ännu inte läst, både sådana jag äger själv och sådana man bara måste låna på biblioteket...

 

Skicka en kommentar

<< Home

web page hit counter